  
  
  
  
  
  
 
  
 | 
 | 
GRAANCIRKELS
BEELDTAAL GEWASFORMATIES
Hackpen Hill, 20 juli 2003.
 
 
 © foto: Bert Janssen
   Ten einde deze cirkel te doorgronden ben ik eerst maar eens begonnen met de cirkeltjes
 te tellen die zo fraai een buitenring vormen. De uitkomst, het getal 32, deed me even
 niets totdat ik inzag dat het de helft van 64 betreft. Hier gaan van het middelpunt
 uit ook nog eens 32 stralen of spaken. Het noemen van getal 64 blijkt dus geen slag
 in de lucht. Getal 64 is bijzonder te noemen daar het zowel in de Tarot als in de I tjing
 middels 64 tekens de volkomenheid van alle universele betrekkingen uitdrukt. In één
 oogopslag werd mij duidelijk dat hier iets over het Jin en het Jang in relatie tot deze 
64 tekens wordt verteld.
 
  
   Jin en Jang zijn voor het westerse verstand lastige begrippen. Zoals door de graancirkel getoond
 projecteer ik er voor de eenvoud van dit betoog aktiviteit en passiviteit op. Aktiviteit zoals
 voorgesteld door de 3 cirkels in hun lussen. De lussen wekken immers associaties met beweging 
(vanuit het midden) op. Passiviteit of ontvankelijkheid wordt dan door de 3 complementaire cirkels gegeven.
 We zien dus 3× het aktive Jang-principe en 3× het passieve Jin-principe. Aangezien 3 het
 getal voor groei of ontwikkeling beduidt en dit idee wordt bevestigd door de groei in
 omvang van zowel het Jang als het Jin lijkt het pictogram daarmee te wijzen op groei of
 volbrenging in het wiel van 64. Of misschien toch het wiel van 32? Voor ik op deze vraag verder ga
 eerst nog wat over de toepassing van het Jin en het Jang. Met de plaatsing van de Jin Jang afbeelding
 ter vergelijk is me het volgende opgevallen. In de graancirkel is de haast volgroeide (!) kiem van
 het Jang gelijk aan die van het Jin hetgeen de toepasselijkheid van het Jin Jang idee nogal op losse
 schroeven zet. Het is met graancirkels vaak net als met dromen. Eerst is het dit, dan is het dat,
 dan stelt het weer zus of zo voor en al met al worden die waardevolle gedachten waar we ons aan vast
 willen klampen weer fijntjes tot moes van illusies gemalen. Hoe anders zou het goed zijn? Ik laat me
niet ontmoedigen en ga dapper verder met analyseren.  
   Het getal 32 speelt zo op het oog een belangrijker rol dan 64. Voortbordurend
 op de Tarot kunnen we aan getal 32 de grote arcana oftewel de 22 letters van het kabbalistische
 oeralfabet vermeerderd met de sephiroth of de 10 getallen toewijzen. Met andere woorden;
 we vinden in dit getal de totale Kabbala terug! Dit zijn die 10 getallen en die 22 letters
 met hun betekenis die tesamen de 32 wegen vormen zoals ze door Eliphas Levi zijn
 verzameld.
  
De 10 getallen:
1.	Opperste macht 
2.	Absolute wijsheid 
3.	Oneindige intelligentie 
4.	Goedheid 
5.	Gerechtigheid of onbuigzaamheid 
6.	Schoonheid 
7.	Zegepraal 
8.	Eeuwigheid 
9.	Vruchtbaarheid 
10.	Werkelijkheid 
 | 
De 22 letters:
Aleph   		Vader 
Beth   		Moeder 
Ghimel    	Natuur 
Daleth   	Gezag 
He   		Religie 
Vau   		Vrijheid 
Dzain   		Eigendom 
Cheth   		Verdeling 
Theth   		Voorzichtigheid 
Iod   		Orde 
Caph   		Kracht 
Lamed   		Offer 
Mem   		Dood 
Nun   		Omkeerbaarheid 
Samech    	Eeuwig Wezen 
Gnaïn   		Evenwicht 
Phe   		Onsterfelijkheid 
Tsade   		Schaduw en weerkaatsing 
Koph   		Licht 
Resch   		Dankbaarheid 
Shin   		Scherpte 
Thau   		Samenvoeging 
                                                         
 | 
 
 
   Indien we de perspectiefwerking onder de loep nemen lijkt het idee wat
 betreft de voorkeur van het getal 32 boven dat van 64 eveneens aannemelijk.
 De 32 stralen of spaken kunnen eenvoudig gezien worden als het afgelegde
 spoor waarlangs de 32 sferen zijn gegaan. 32 sferen voortspruitend uit het
 ene, het midden. De Kabbala is waarschijnlijk hét instrument ter verklaring.
 Deze universele kennisboom is immers samenvattend beschreven als bestaand
 uit 10 sephiroth plus 22 paden. Tesamen 32 kwaliteiten. In perspectivisch
 opzicht kan het midden gezien worden als de diepte. Het Jang aspect lijkt
 vanuit de diepte tot ons te komen. Het Jin zou gemakkelijk de val in de diepte
 kunnen voorstellen indien het niet in nauwe relatie zou staan tot het Jang.
 Naar mijn gevoel kan zoiets als een transformatie pas compleet zijn indien de
 32 sferen of invloeden 2 keer zijn beleefd. Als Jin tot de diepte en als Jang
 uit de diepte vandaan. Zo beschouwd komt dan toch weer dat getal 64 in beeld
 maar dan wel gedefiniëerd als 32 sferen die via twee verschillende invalshoeken
 kunnen worden doorleefd.
   Terwijl de 32 kwaliteiten, zoals ik ze zelf wil noemen, rechtstreeks als stralen
 uit de bron voortkomen gaan de Jangkrachten volgens een gebogen lijn zodat deze 
tevens als kundalini-energie gelezen kan worden. (Aldus komt het Ida en Pingala
 kanaal aan de orde evenals natuurlijk Sushumna.)
Uiteraard zou het nu interessant zijn om elke kwaliteit toe te voegen aan diens
 overeenkomstige plaats in het pictogram. Ik vraag me in dit verband af of iemand
 de verschillende maten van de diameters van al de verschillende cirkels heeft opgenomen.
  Hoedanook, plaatsing in een respectieve volgorde van de 32 kwaliteiten is conform de
 logica. Allereerst ben ik de rij getallen als gelijkwaardig aan de letters tussen deze
 gaan voegen op zodanige wijze dat er voor het oog een regelmatige en meest keurige
 ordening ontstond. Het resultaat van deze rangschikking is dan alsvolgt:  
Aleph		Vader 
Beth		Moeder 
1.		Opperste macht 
Ghimel 		Natuur 
Daleth		Gezag 
2.		Absolute wijsheid 
He		Religie 
Vau		Vrijheid 
3.		Oneindige intelligentie 
Dzain		Eigendom 
Cheth		Verdeling 
4.		Goedheid 
Theth		Voorzichtigheid 
Iod		Orde 
5.		Gerechtigheid of onbuigzaamheid                   
Caph		Kracht 
Lamed		Offer 
6.		Schoonheid 
Mem		Dood 
Nun		Omkeerbaarheid 
7.		Zegepraal 
Samech 		Eeuwig Wezen 
Gnaïn		Evenwicht 
8.		Eeuwigheid 
Phe		Onsterfelijkheid 
Tsade		Schaduw en weerkaatsing 
9.		Vruchtbaarheid 
Koph		Licht 
Resch		Dankbaarheid 
10.		Werkelijkheid 
Shin		Scherpte 
Thau		Samenvoeging 
   Vervolgens kijken we uit naar de plaatsing op de grote omtrekcirkel. De kleinste van
 de 32 cirkels die half overschaduwd is door het grote Jang leek mij een aannemelijk
 vertrekpunt omdat het immers de meest opvallende van de reeks genoemd kan worden. Nadat
 ik in het klad aldus de letters en de getallen had genoteerd kwam ik als laatste
 kwaliteit natuurlijk “samenvoeging” tegen en die bleek voor mij de sleutel tot het
 geheel. De hele reeks zou slechts één plaatsje moeten verschuiven omdat ik de aanvang
 bij nader inzien foutief heb laten beginnen bij de kleinste cirkel. Deze laatste kan
 naar mijn idee niet anders dan de samenvoeging voorstellen zoals de verbindende schakel
 in een halsketting dat doet. 
   Indien we tevens een cirkel zouden willen plaatsen voor het
 zogenaamd missende getal 0 of 33 dan zou dat precies op de denkbeeldige rechte lijn
 moeten die uitgaat van het centrum precies door de middelpunten van het grote Jin en
 het grote Jang. Deze verborgen lijn kan alleen maar de scheidslijn voorstellen tussen einde en
 begin van de reeks. Aangezien we ons thans bezig houden met een einde en een begin vraag ik me af 
of er misschien iets als een tijdsweergave, een klok of een kalender in het spel is. De samenvoeging
 als uiteindelijke kwaliteit zou mogelijk daarom ook de kleinste sfeer kunnen zijn omdat deze als
 laatste immers nog niet voltooid is!
   Laten we ons oog nog wat nauwkeuriger over het geheel der cirkels glijden dan moeten we erkennen dat
 bijvoorbeeld Ghimel ook akelig klein is uitgevallen. Of wat te denken van 3, van Theth en van 7?  De juiste
 diameters lijken gaande weg belangrijker te worden. Naast de mogelijkheid van een tijdsaanduiding
 is het tevens alsof hier letterlijk gesproken wordt… 
  
   Hier ligt voedsel tot speculaties voor de toegewijdde
 kabbalist. In ieder geval leid ik aan de hand van de lijnen door het midden van de Jin Jang paren zoiets af 
als: bijna volmaakt evenwicht/goedheid/nadert samenvoeging. De andere kant op lezen kan lijkt mij ook. In dat geval
zou er zoiets staan als: begin samenvoeging/goedheid/start volmaakt evenwicht. Of: voltooi samenvoeging/goedheid
/benadert volmaakt evenwicht.
   Als we deze formatie in verband brengen met die van Waden Hill die een maand eerder verscheen, dan mag je denken aan
"integratie is goed voor evenwicht" of iets van die strekking, waarbij het dan vooral lijkt te gaan om integratie 
van verschillende bevolkingsgroepen.
 
   Worden we aangemoedigd of worden we aangemoedigd?
  
   Bovenstaande versie laat een verschuiving in de getallenreeks zien. Bij concentratie op oorspronkelijkheid zou je 
kunnen zeggen dat de cijfers 0 t/m 9 logischer van toepassing zijn dan 1 t/m 10. Het zal duidelijk zijn dat met deze 
wijziging de boodschap anders uitpakt. De interpretatie kan dan bijbvoorbeeld luiden; “integreer oneindige 
intelligentie, benader volmaakt evenwicht.” of  “Voeg oneindige intelligentie samen, bereik volmaakt evenwicht.”  
   Een kabbala site, 
home.wanadoo.nl/tora/1024x768/alefbeth.html, met speciale aandacht 
voor de hebreeuwse letters geeft ons beeldsymbolen ter vertolking. Daarmee zijn dan weer de volgende interpretaties 
mogelijk; “Het oog/de bron is het teken van oneindige intelligentie.” of nog fascinerender; “Het teken van 
oneindige intelligentie leid tot de bron”. Bij deze laatste kun je eventueel als bron het oog van de waarnemer 
begrijpen waarbij dan het teken van oneidige intelligentie de graanformatie kan voorstellen.
   Soms is het net alsof de graancirkelmakers gekomen zijn om onze hersens te laten ploffen...
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Randell, betekenis van graancirkels
  
  
 | 
 | 
 |